HOME | CARI ARTIKEL DI SINI

Rabu, 22 Juli 2015

IKHLASKAN IBADATMU

IKHLASKAN IBADATMU DENGAN TAWAJUH (MEMUSATKAN) HATIMU HANYA KEPADA ALLAH...HINDARI YANG SELAIN ALLAH
Suatu ketika dimusim Haji, seorang sufi Abu Bashir sedang berdiri dekat Ka’bah seraya menjuruskan pandangannya kepada orang ramai yang sedang bertawaf, dia tertegun kerana begitu banyaknya orang yang mengerjakan tawaf sehingga kedengaran suara gemuruh takbir, tahmid, tasbih serta do’a, lalu terlintas dalam benaknya tentulah mereka itu mendapat keampunan di sisi Allah s.w.t.
Sejurus kemudian datanglah Imam Ja’afar As Sadiq seorang imam besar keturunan Rasulullah s.a.w dan dia mengetahui apa yang terlintas di dalam benak anak muridnya itu lantas berkata kepada Abu Bashir; "Pejamkanlah matamu wahai Abu Bashir...!"
Dengan rasa kebingungan yang mendalam akhirnya Abu Bashir menuruti dan patuh keatas apa yang diperintahkan oleh gurunya itu. Kemudian Imam Ja’far Sadiq mengusap wajah Abu Bashir dan berkata; Sekarang bukalah matamu wahai Abu Bashir dan lihat kembali kepada orang ramai yang sedang bertawaf itu...
Setelah Abu Bashir membuka matanya, alangkah terperanjat dia tiada terkira kerana sekarang apa yang dilihatnya hanyalah sekumpulan orang-orang yang berkepala binatang sedang melakukan tawaf, diantara mereka ada yang menyalak, mengaum, mengembik dan mengerang.
Sambil diliputi rasa hairan, kebingungan dan gerun ketakutan dia kemudian bertanya kepada gurunya; Apa yang sebenarnya yang terjadi ini wahai guruku...?
Maka Imam Ja’far Sadiq menjelaskan; Pada kali pertama yang engkau lihat itu adalah sifat wujud jasadiyah luaran mereka sahaja yang sedang bertawaf, dan pada kali kedua yang engkau lihat adalah hakikat sifat batin dalaman wujud rohaniyah mereka.
Lalu Abu Bashir bertanya lagi; Kenapa boleh terjadi hal yang demikian wahai guru? Pada hal mereka sedang berhaji, dan kelihatan mereka itu sedang bertakbir, bertahmid dan bertasbih mengagungkan Allah s.w.t
Dan dijawab oleh Imam Ja’afar Shaddiq; Apa yang mereka ucapkan dilidah mereka tidak sungguh-sungguh keluar dari lisan hati bathin mereka kerana tidak bersesuaian dengan apa yang terlintas di dalam hati bathin mereka. Apa yang mereka usahakan tidak pernah ditujukan ikhlas kepada Allah s.w.t tapi keduniaan yang mereka tuju. Mereka masih lagi mengingati yang lain selain Allah sw.t hatta ketika ibadah merekapun... kerana kenyataannya mereka masih lagi sibuk dengan perlakuan haji mereka, dengan amal mereka, dengan zikir mereka, dengan wujud mereka, dengan ilmu-keilmuan mereka, dengan harta kekayaan mereka, dengan kesombongan diri mereka... padahal Allah s.w.t Maha
Mengetahui apa yang terlintas didalam diri kita baik zahir mahupun batin. Tidak satu saatpun mereka bersama dengan Allah ketika ibadat mereka... dan merasa diri mereka wujud independent... berdiri sendiri... bebas beribadat dan beramal tanpa kebergantungan hanya kepada Allah... ikhlas merasa semuanya yang dinikmati adalah dari Allah.. dengan Allah.. untuk dan kerana... benar-benar menjadi hamba hakiki... mazhar Allah yang tak berupaya.
Oleh sebab itu luruskan ikhlas niatmu kerana Allah dan Rasul-Nya dan pasrah berserah dirimu untuk diaturkan dan disifati oleh Allah sw.t dengan segala ketentuan-Nya, kerana itu adalah awal serta akhir dari segala perjalanan ibadah seseorang hamba... dengan hati batin sentiasa mengharap tajalli Jamal-Nya dan dihindari dari tajalli Jalal-Nya... sebagaimana yg dipohon didalam Surah Al Fatihah.
Dan sesuatu yang dilihat pada zahir itu belum tentu kebenarannya, jangan ta’ajub dengan sifat zahir sesuatu semata-mata, sedang lalai hak2 hakikat. Kita diperintah dengan perintah syariat dan hakikat, perintah ikhtiari dan ijbari.
Barangsiapa yang kebanyakan masanya hati mereka lalai (ghaflah) dari Allah, maka karat akan tertempa pada hatinya, dan karat tersebut mengikut kadar kelalaiannya. Kalau sekiranya hati berkarat maka gambaran-gambaran maklumat tidak akan terakam padanya bertepatan dengan realitinya yang sebenar, maka ia akan melihat kebatilan sebagai benar dan kebenaran sebagai kebatilan…. Apabila karat terakam pada hati, maka ia menjadi hitam lalu terdinding, lantas rosaklah perspektifnya (tasawwur) dan pengetahuannya (idrak), maka ia sukar dan sering tidak menerima kebenaran dan tidak menolak kebatilan. Ini merupakan sebesar-besar hukuman bagi hati (a‘zami ‘uqubat al-qalbi). Puncanya adalah kerana kelalaian dari Allah dan mengikut hawa nafsu, maka kedua-duanya memadamkan cahaya hati dan membutakan pandangannya. Kerana nafsu sentiasa memandang wajah-wajah selain Allah.
Semoga kita tidak meletakkan martabat rohani kita seperti binatang... yang hanya tahu makan, minum, berkelahi dan berhubungan jenis semata... didunia ini. Pergilah kepada Tuhanmu dengan hati yang merendah diri lagi hina....
Semoga bermanafaat
sumber

Tidak ada komentar:

Posting Komentar